Afvoergoot TOP

gemaakt van drukbestendig beton en met schroefloos sluitsysteem

 

Belastingsklasse  B 125KN - C 250KN
Nominale wijdte (mm)  100 - 150 - 200
 

Thermisch verzinkte, stalen randbescherming en drukbestendig beton C35/45 maken van het systeem TOP een ideale oplossing voor de afwatering op fietspaden en trottoirs, speelplaatsen en parkeerterreinen voor personenauto’s. Met afdekkingen van verzinkt staal, gietijzer en kunststof en ook uiteenlopende designs biedt het systeem bijzondere inrichtingsmogelijkheden in onbebouwde gebieden.

Ideaal voor het bestraten

De rechte buitenvlakken garanderen een eenvoudige en vlotte plaatsing.

 

 

     

                                                

Schroefloze vergrendeling

Een comfortabel sluiten & openen van de goot met behulp van de montagestang.

 

     

 

 

Randbescherming

De van thermisch verzinkt staal gemaakte randbescherming zit vast in het beton verankerd en zorgt voor maximale stabiliteit.

 

 

                     

Afdekkingen

De afdekkingen staan in uiteenlopende materalen (verzinkt staal, gietijzer, kunststof) en designs ter beschikking.            

 

 

 

 

Meer voordelen

Afvoerelement

Vloeistofdichte aansluiting (incl. afdichtingsring) voor een kunststof leiding.

Speciaal element

Te gebruiken als hoek- of T-stuk.

 

Referenties

Gevelgoot

Parkeerplaats

Toepassing in bestrating

 

Inbouwrichting

De inbouwrichting van de goten loopt altijd tegen de stroomrichting in en begint bij de aansluiting op de basisleiding of bij de zandvang element. Als de elementen in twee verschillende richtingen worden gelegd, moet de profielsponning met een flex worden verwijderd of moeten bij het samenkomen van de elementen eindwanden worden gebruikt om een spleet te voorkomen. Bij het leggen moet er in het algemeen op worden gelet dat de afzonderlijke gootelementen verticaal worden geïnstalleerd en niet tegen elkaar worden geschoven!
  Stromingsrichting = blauwe pijlen, legrichting = zwarte pijlen

 

Beginselen voor de aanleg van afvoergoten

  • Alle geleverde onderdelen moeten worden gecontroleerd op perfecte staat. Beschadigde onderdelen mogen niet geïnstalleerd worden!
  • De keuze van de meest geschikte installatiemethode voor uw geval is de verantwoordelijkheid van de in opdracht gegeven gespecialiseerde adviesbureau, die over de nodige kennis beschikt om de situatie te beoordelen.
  • Het type installatie van de afvoergoten is afhankelijk van de installatieplaatsen met de bijbehorende verkeersbelasting en de geplande verharding. De inbouwplaatsen zijn in EN 1433 onderverdeeld in de klassen A 15 tot en met F 900. Vanaf klasse C moeten alle afdekroosters verkeersveilig worden bevestigd. De fundering van de afvoergoten moet in overeenstemming zijn met de verkeersbelasting.
  • Horizontale belastingen van het verkeer of het thermisch gedrag van de verharding moeten worden opgenomen door een voldoende gedimensioneerde betonbekleding van de gootlichamen en door dilatatievoegen die in de lengterichting van de goot worden aangebracht, in het bijzonder in aangrenzende betonoppervlakken. Voegen dwars op de gootreeks moeten altijd op de gootvoeg worden aangebracht. De inbouwrichting van de goten loopt altijd tegen de stroomrichting in en begint bij de aansluiting op de riolering.
  • Aangrenzende verharding moeten 5 mm hoger worden aangebracht dan het oppervlak van het afdekrooster of de randbescherming, rekening houdend met latere zettingen en inklinking. Er moeten passende maatregelen worden genomen om te voorkomen dat het wegdek en de goten wegspoelen en onderlopen.
  • Wanneer extreme horizontale krachten over het lijngoot te verwachten zijn, b.v. bij wegovergang, opritten of op autosnelwegen, moeten de afvoergoten zijdelings worden beveiligd met gewapend wegdekbeton.
 

Belastingsklassen volgens DIN EN 1433

Klasse A 15 Klasse B 125 Klasse C 250 Klasse D 400 Klasse E 600 Klasse F 900
Voetpaden, fietspaden, groen stroken Voetgangerszones, parkeerplaatsen Bermen, parkeerplaatsen Openbare wegen en parkeerterreinen Industrie, defensie, hoge wiellasten Vliegvelden, industrieterreinen, zeer hoge wiellasten

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »