Afvoergoot MAXI

gemaakt van drukbestendig beton en met schroefloos sluitsysteem

 

Belastingsklasse  C 250KN - F 900KN
Nominale wijdte (mm)  100 - 150 - 200
 

De afvoergoot MAXI is de allrounder onder de betonnen afvoergoten en is veelzijdig inzetbaar voor het afwateren met lagere eisen tot aan hogere eisen in zwaar belaste gebieden. Door de schroefloze vergrendeling, beveiliging tegen lengteverschuiving en de sterke randbescherming is het systeem MAXI optimaal geschikt voor industriegebieden met vrachtverkeer, luchthavens, parkeerterreinen voor vrachtwagens, maar ook voor de afwatering van rijbanen, fietspaden en trottoirs.

Beveiliging tegen lengteverschuiving

Door 8 anti-verschuivingspunten per strekkende meter worden de remkrachten in lengterichting uitstekend opgenomen en gedragen.         

                                                

Randbescherming

Maximale stabiliteit in alle klassen door de 5 mm sterke randbescherming van nodulair gietijzer.               

 

 

Schroefloze vergrendeling

De afdekkingen zijn uitgerust met een eenvoudig vergrendelingssysteem, die met behulp van de montagestang (accessoire) vergrendeld en ontgrendeld kunnen worden.                          

Afvoerelement

Vloeistofdichte aansluiting (incl. afdichtingsring) voor een kunststof leiding.             

 

 

 

 

Meer voordelen

Speciaal element

Te gebruiken als hoek- of T-stuk.

Hoge belastbaarheid

De MAXI is toepasbaar voor belasting tot klasse F 900.

Doordacht waterbeheer

Hier kunt u zien hoe een toekomstgerichte stads- en dorpsontwikkeling eruit kan zien, waarbij rekening wordt gehouden met een watergevoelig stratenontwerp met drainage vlakbij het oppervlak.

Verzegelde oppervlakken

De toename van verharde oppervlakken in de afgelopen jaren heeft aanzienlijke gevolgen voor de waterhuishouding van steden en gemeenten. Gevolgen zoals de vermindering van de grondwateraanvulling, een veranderd plaatselijk klimaat door een gebrek aan verdamping als gevolg van de afvloeiing van oppervlaktewater en het gevaar van overstromingspieken stellen de vervoersplanners voor nieuwe opgaven. Deze nawerkingen van de reeds bestaande verzegeling worden in de hand gewerkt door de voortdurende uitbreiding van het wegverkeer, een groeiende vraag naar vestigingsgebieden en de voorspelde, zo niet reeds bestaande, klimaatverandering. Hier kunt u zien hoe een toekomstgerichte stads- en dorpsontwikkeling eruit kan zien, rekening houdend met een watergevoelig wegontwerp met afwatering vlakbij het oppervlak.

 

De funderingen leggen, zorgvuldig plannen

Nog voordat het bestemmingsplan van kracht word, kunt u opdracht geven voor een deskundigenonderzoek naar de kwelcapaciteit van de ondergrond. Dit moest informatie opleveren over de bouwgrond, het mogelijke type infiltratie en de constructie van de infiltratievoorzieningen. Verscheidene ramkernboringen, elk tot een diepte van 4,0 m, leveren informatie op over de doorlatendheidscoëfficiënt van de ondergrond. Bovendien kan worden vastgesteld of er grondwater aanwezig is tot op de einddiepte van maximaal 4,0 m onder het maaiveld. Uit de resultaten van de onderzoeken kan blijken dat de omstandigheden in de ondergrond infiltratie van het neerslagwater via leidingsleuven of afvoergoten overeenkomstig DWA-werkblad A 138 ("Planning, bouw en exploitatie van voorzieningen voor infiltratie van neerslagwater") in de doorlatende, kleivrije zanden mogelijk maken. Niets staat dus de planning en uitvoering van decentrale infiltratie van het neerslagwater op de percelen overeenkomstig § 51a van de NRW-waterwet (vanaf 2009) in de weg.

 

De infiltratie van oppervlaktewater in waterbekkens is zowel ecologisch als economisch te verkiezen boven rechtstreekse lozing op de riolering.

Afvoer van oppervlaktewater via buizenstelsels naar de moeras.

 

 

Het water op de juiste manier laten zien

Regenwaterbeheer in stedelijke gebieden stelt hoge eisen aan de planning van gemeenten. Tegelijkertijd zijn er echter uitgebreide mogelijkheden voor de inrichting van steden en open ruimten en de vermindering van het overstromingsgevaar in gebouwen en infrastructuur (overstromingspreventie). Terwijl in de afgelopen decennia werd getracht het regenwater zo snel mogelijk naar de riolering of een ontvangende waterloop af te voeren, wordt tegenwoordig de hoogste prioriteit gegeven aan infiltratie op het eigen terrein of in openbare ruimten en aan het creëren van retentiegebieden. Om te voorkomen dat het oppervlaktewater zijn eigen weg zoekt, zijn constructies nodig die een doelgerichte, snelle afwatering garanderen.

 

Veilig en snel afvoeren

In het kader van de planning van de afwatering van de verkeersgebieden in het bouwgebied word een bermafwatering gepland die zich eerder al bewezen had. Het MAXI lineaire afvoersysteem werd gebruikt. Afhankelijk van de hydraulische prestatie-eisen werden gootelementen met vier verschillende nominale breedtes (100 tot 300) geïnstalleerd.

U kunt vertrouwden op afvoergoten met geschroefde afdekroosters of met schroefloze vergrendeling.

Acht afschuifveiligheidspunten per strekkende meter absorberen en brengen b.v. remkrachten over in de lengterichting. Verankeringsribben om "drijven" te voorkomen en voorvormen voor verticale DN 100/150-afvoeren completeren de voordelige eigenschappen van het MAXI-afvoersysteem.

In dit project neemt het geïnstalleerde bermafwateringssysteem ook de taak over van de bermgreppels, waardoor bij conventionele toepassingen het oppervlaktewater wordt geabsorbeerd. Via de gootelementen met een nominale breedte van 300 mm bereikt het water via een geul de korte rioolleiding, die uitkomt in de wadi.

 

 

Referenties

Treinstations

Tunnels

Parkeerplaatsen

Scheepswerfen

 

Inbouwrichting

De inbouwrichting van de goten loopt altijd tegen de stroomrichting in en begint bij de aansluiting op de basisleiding of bij de zandvang element. Als de elementen in twee verschillende richtingen worden gelegd, moet de profielsponning met een flex worden verwijderd of moeten bij het samenkomen van de elementen eindwanden worden gebruikt om een spleet te voorkomen. Bij het leggen moet er in het algemeen op worden gelet dat de afzonderlijke gootelementen verticaal worden geïnstalleerd en niet tegen elkaar worden geschoven!
  Stromingsrichting = blauwe pijlen, legrichting = zwarte pijlen

 

Beginselen voor de aanleg van afvoergoten

  • Alle geleverde onderdelen moeten worden gecontroleerd op perfecte staat. Beschadigde onderdelen mogen niet geïnstalleerd worden!
  • De keuze van de meest geschikte installatiemethode voor uw geval is de verantwoordelijkheid van de in opdracht gegeven gespecialiseerde adviesbureau, die over de nodige kennis beschikt om de situatie te beoordelen.
  • Het type installatie van de afvoergoten is afhankelijk van de installatieplaatsen met de bijbehorende verkeersbelasting en de geplande verharding. De inbouwplaatsen zijn in EN 1433 onderverdeeld in de klassen A 15 tot en met F 900. Vanaf klasse C moeten alle afdekroosters verkeersveilig worden bevestigd. De fundering van de afvoergoten moet in overeenstemming zijn met de verkeersbelasting.
  • Horizontale belastingen van het verkeer of het thermisch gedrag van de verharding moeten worden opgenomen door een voldoende gedimensioneerde betonbekleding van de gootlichamen en door dilatatievoegen die in de lengterichting van de goot worden aangebracht, in het bijzonder in aangrenzende betonoppervlakken. Voegen dwars op de gootreeks moeten altijd op de gootvoeg worden aangebracht. De inbouwrichting van de goten loopt altijd tegen de stroomrichting in en begint bij de aansluiting op de riolering.
  • Aangrenzende verharding moeten 5 mm hoger worden aangebracht dan het oppervlak van het afdekrooster of de randbescherming, rekening houdend met latere zettingen en inklinking. Er moeten passende maatregelen worden genomen om te voorkomen dat het wegdek en de goten wegspoelen en onderlopen.
  • Wanneer extreme horizontale krachten over het lijngoot te verwachten zijn, b.v. bij wegovergang, opritten of op autosnelwegen, moeten de afvoergoten zijdelings worden beveiligd met gewapend wegdekbeton.
 

Belastingsklassen volgens DIN EN 1433

Klasse A 15 Klasse B 125 Klasse C 250 Klasse D 400 Klasse E 600 Klasse F 900
Voetpaden, fietspaden, groen stroken Voetgangerszones, parkeerplaatsen Bermen, parkeerplaatsen Openbare wegen en parkeerterreinen Industrie, defensie, hoge wiellasten Vliegvelden, industrieterreinen, zeer hoge wiellasten

  Download hier de brochure van de MAXI

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »